edwinensylvia.reismee.nl

22 augustus t/m 10 september (Laos)

Laos = prachtige natuur, mooie watervallen, vriendelijke mensen, mooie riviertochten!

Ja, we zijn erg enthousiast over Laos. Maar we zullen bij het begin beginnen. We kwamen dus na een ellendige rit in Muang Khua aan. Na een nachtje slapen probeerden we samen met de twee Engelsen en de Spanjaard een boot naar Luang Prabang te charteren. Na wat onderhandeling vonden we een boot die ons naar Nong Kiaw bracht. Het was echt een prachtige boottocht. Voor vier uur lang zagen we alleen maar bos, bergen en kleine dorpjes. Echt mooi. Gelukkig stond er in Nong Khiaw een busje dat diezelfde dag nog naar Luang Prabang ging. We moesten echt geld pinnen, dus wij besloten mee te gaan. De andere drie besloten een nachtje in Nong Khiaw te blijven.

Luang Prabang is echt een geweldig stadje. Er heerst zo'n rust (overal waar je trouwens komt in Laos) en het doet niet echt aan als een stad. Na wat zoeken vonden we een leuk guesthouse met internet. 's Avonds even over de avondmarkt gelopen. Wat is dat heerlijk als je gewoon over zo'n markt kan lopen zonder dat de mensen aan je hoofd zeuren om van alles te kopen. De volgende dag besloten we op de fiets naar de Kuang Si waterval te gaan. We huurden een paar fietsen (zonder versnellingen) en gingen op pad. Het zou een 32km lange rit worden door de bergen in de zon (bloedheet dus). We waren compleet uitgeput toen we eenmaal aankwamen. Achteraf gezien hadden we mountainbikes moeten huren, want zonder versnellingen moet je elke berg oplopen. Bij de waterval regelden we meteen een tuk-tuk voor de terugweg. We hebben heerlijk gezwommen in het koude water en zijn naar de top van de waterval gelopen.

We wilden in Huay Xai de Gibbon Experience gaan doen en besloten met de boot naar het westen te gaan. Na twee dagen 10 uur op een boot te hebben gezeten (was wel iets te lang hoor) kwamen we in Huay Xai aan. De tweede dag op de boot kwamen we erachter dat de Gibbon Experience 160 euro pp kost. Tja dat vonden we toch wel iets te duur. Dus we besloten de volgende dag direct door te reizen naar het noorden, naar Luang Namtha. Hier zou je tijgers kunnen zien, lazen we in de Lonely Planet. Op internet lazen we dat je die eigenlijk helemaal niet ziet als je daar de jungle in trekt (dan moet je echt geluk hebben), dus ook dat gingen we maar niet doen. We besloten een fiets (een mountainbike dit keer, we leren wel snel) te huren om rondom Luang Namtha te gaan fietsen. Drie uur lang hebben we door kleine dorpjes, door modder en langs rijstvelden gefietst. Wat is het toch een prachtig land. De dag erop gingen we weer terug naar Luang Prabang. Wat een busrit was dat. We slingerden door de bergen, stuiterden door gaten in de weg en dat 6 uur lang. Helemaal gaar kwamen we dan ook in Luang Prabang aan.

Onze laatste dag in Luang Prabang huurden we een scooter, een met versnellingen. We hadden beide nog nooit op een scooter met versnellingen gereden, dus echt soepel ging het niet. Al snel hebben we het omgeruild tegen één zonder versnellingen. We gingen op weg naar de Tad Sea waterval. Hier hebben we een zip-line activiteit gedaan. Via kabels glijd je dan tussen de bomen door naar beneden. Erg leuk om eens te doen. Daarna nog lekker gezwommen bij de waterval.

Vanuit Luang Prabang gingen we naar Vang Vieng, wat bekend staat om het tuben (in een band over de rivier en onderweg in de barretjes zoveel mogelijk drinken. Helaas waren we beide wat grieperig toen we hier aankwamen, dus tubing leek ons niet zo'n goed idee. In Vang Vieng hebben we voornamelijk in de bars films en Friends gekeken. Lekker relaxed. Vientiane was de volgende plaats. De hoofdstad van Laos, deed in tegenstelling tot Luang Prabang, wel als een stad aan. Ook hier niet veel gedaan, alleen wat door de stad gelopen. We waren nog steeds niet helemaal fit namelijk en er was ook niet zoveel te doen.

Vanuit Vientiane hebben we de nachtbus naar Pakse genomen. Door de hobbelende rit was het niet zo'n succes, dus we waren allesbehalve uitgeslapen toen we in Pakse aankwamen. Heerlijk leek het ons om in een guesthouse te komen en lekker te gaan slapen. Dat guesthouse vonden we wel snel, maar de bedden bleken keihard, maar niet de hardste. Want de volgende nacht sliepen we in een guesthouse echt op een plank (Joran heeft in zijn cel in Peru vast een beter bed). Vanuit Pakse hadden we twee dagen een scooter gehuurd om naar het Bolaven Plateau te rijden. Dit gebied staat bekend om de vele koffiebomen die er staan. Onderweg weer verschillende watervallen gezien. Bij de laatste vond Edwin het nodig om in de modder te gaan liggen. Jammer genoeg had Sylvia geen camera bij de hand, dus het staat niet op video.

Onze laatste stop in Laos is Si Phan Don (ook wel 4000 Islands genoemd). Vanuit Pakse hadden we verrassend genoeg een privé minivan richting Don Det (dat we dat nog mochten meemaken). Het laatste stukje moesten we in een bootje de Mekong over naar het eiland Don Det waar we verbleven. Hier hebben we wederom gefietst (jaja, sportief zijn we he) en voor de rest lekker rustig aan gedaan. En we hebben twee avonden genoten van patat met mayonaise en heerlijke champignonroomsaus bij de plaatselijke Belg. Wat kan mayonaise lekker zijn zeg!

We zijn inmiddels de grens met Cambodja overgelopen (ja echt gelopen) en we hopen het hier net zo leuk te hebben als in Laos.

Groetjes van ons

Ps: voor degene die meer foto's willen zien (hier kunnen we er maar een paar kwijt) kunnen kijken op http://picasaweb.google.com/fromaedwin

Margreet

Klinkt erg mooi, zal nu even de foto's gaan bekijken, jeetje wat hebben jullie er al veel gemaakt!

Gert

Hey Edwin en Sylvia,

Die foto in de modder was wel jammer zeg dat Sylvia die niet had genomen, was vast een topper geweest.

Gisteren ook nog ff 30 minuten in Laos geweest bij golden triangel.

Hadden jullie al mooie dolfijnen gezien?

Groet Gert

Gert

Gave foto's zeg op picasaweb!!!!!