edwinensylvia.reismee.nl

11 t/m 27 september (Cambodja)

Wat ons in Laos niet gelukt was, is ons in Cambodja gelukkig wel gelukt: dolfijnen spotten. Vanuit Kratie zijn we op de fiets naar Kampi gegaan om daar met een bootje op de Mekong rivier naar de dolfijnen te zoeken. Erg leuk om die dolfijnen te zien zwemmen. Vanuit Kratie gingen we verder naar Kompong Cham, gelukkig sliepen we maar één nachtje in deze vieze, stinkende stad. Onze volgende bestemming keken we al erg lang naar uit: Siem Reap met het beroemde Angkor Wat.

We bleven het maar uitstellen, maar nu moest het toch echt gebeuren; we moesten naar de kapper. Na wat door Siem Reap gelopen te hebben, zijn we uiteindelijk maar een kapsalon binnen gestapt. Edwin werd hier geknipt door een travestiet met lange roze gelakte nagels en een kort topje, ook weer een ervaring. Sylvia moest het her en der nog wel bijknippen, maar voor de rest waren onze kapsels gelukkig niet verpest.
De volgende dag gingen we op de fietst richting Angkor Wat. We besloten voor een toegangspas voor drie dagen te kopen (is namelijk even duur als twee keer een dagkaart). Als eerst kwamen we aan bij Angkor Wat. Hier werden we meteen belaagd door hordes kinderen die ons van alles wilden verkopen. En wat zijn die kinderen volhoudend zeg, eentje werd zelfs boos toen we geen postkaarten kochten. Ook niet echt de goede manier natuurlijk.. Gelukkig merk je er in het tempelcomplex zelf niet zo veel van. Angkor Wat was erg mooi, het was alleen erg jammer dat het in de steigers stond. We konden dus geen mooie foto's maken van het geheel. Na Angkor Wat te hebben verkend gingen we verder naar Angkor Thom waar onder andere de Bayon temple staat. Dit was echt super mooi. Als je bij Angkor Thom aankomt, staat er aan beide kanten van de weg een rij met grote stenen gezichten en aan het einde een poort waar we onder door moesten fietsen. Bovenop de poort waren ook hier weer gezichten uitgehakt die je recht aankeken. Dit was al mooi, maar de Bayon temple was nog indrukwekkender. De tempel staat vol met uit steen gehakte reusachtige gezichten. Na bijna 600((!!) foto's te hebben genomen bij Angkor Wat en Angkor Tom gingen we weer verder. Onderweg kwamen we langs nog een aantal kleine tempels, maar ze konden allemaal niet tippen aan de Bayon temple en Angkor Wat. Na 6 uur onderweg te zijn geweest kwamen we weer terug bij ons guesthouse in Siem Reap, een lange maar geslaagde dag.
De volgende dag hebben we in loop van de middag met een tuk-tuk de grote ronde gedaan en zo nog meer tempels gezien. Het was de bedoeling om bij zonsondergang weer bij de Bayon temple te zijn, maar voor zonsondergang ging de tempel dicht, dus helaas... 's Avonds hadden we het erg druk om alles foto's uit te zoeken, een hele klus.
De volgende ochtend ging om half 5 de wekker (voor Sylvia tenminste). Om 5 uur zat ze op een paard voor een twee uur durende rit door rijstvelden, dorpjes en langs tempels. Het was een prachtige rit. 's Avonds hebben we één van de vismassages uitgeprobeerd. Het houdt in dat je je voeten in een bad met vissen moet stoppen en die vissen gaan vervolgens massaal aan je voeten knabbelen. Echt geen prettig gevoel, dus absoluut niet voor herhaling vatbaar.

Vanuit Siem Reap gingen we met een boot naar Battambang. Het was echt een super mooie boottocht. We kwamen langs allemaal drijvende dorpjes en de omgeving was ook prachtig. Na ruim 8 uur (toch wel lang hoor op een houten bankje) kwamen we aan in Battambang waar we natuurlijk weer werden opgewacht door een menigte tuk-tuk drivers die je de weg versperren. In Battambang hebben we met een tuk-tuk twee tempels (een oude en een nieuwe) en een killing cave (een grot waar de Khmer Rouge nog geen 35 jaar geleden duizenden mensen hebben vermoord) bezocht.

Onze volgende bestemming in Cambodja was Sihanoukville. Na een lange busreis met een overstap in Phnom Penh kwamen we 's avonds aan. We vonden een guesthouse, alleen niet eentje aan het strand. Daar hebben we de volgende dag maar wat aangedaan. We hebben vijf dagen heerlijk aan het strand gelegen en genoten van de super heldere zee en de zon. Toen was het tijd om weer verder te reizen, nu naar Phnom Penh.

In Phnom Penh zijn we naar de Killing Fields geweest. Het schijnt dat de Khmer Rouge hier minimaal 1,7 miljoen mensen heeft vermoord. Echt onbegrijpelijk en gruwelijk. Daarna nog een bezoek gebracht aan S-21, een gevangenis in Pnhom Penh waar mensen gevangen werden gehouden en werden gemarteld, voordat ze naar de Killing fields werden gebracht. Erg indrukwekkend allemaal. We hebben in totaal 2,5 dag in de hoofdstad van Cambodja en dan gaan we op naar het volgende land: Maleisië. Morgenochtend vliegen we naar Kuala Lumpur, waar we nog een dagje hebben om Merel en Chris uit te zwaaien.

Groetjes Edwin & Sylvia

Gert

Klinkt als veel leuke dingen in Cambodja ben echt benieuwd naar de foto's die moeten wel super mooi zijn gezien jullie er zoveel geschoten hebben.

Groetjes Gert

Margreet

Ik dacht dat jij je lesje wel had geleerd met kappers in het buitenland?!!

Chris en Merel

Waar blijven jullie nou? Merel slaapt nog, maar ik zit met smart op jullie te wachten...:P ik koop wel even een krantje ondertussen...

nou tot zo!

Anita

nou Edwin, hoe was dat dan om beduimeld te worden door een travestiet?? en of die kapsel acceptabel zijn dat willen we graag bewezen zien door nieuwe foto's :) have fun verder!

Dick en Judith

Hey Edwin en Sylvia,

We genieten nog steeds van jullie verhalen en al die mooie foto's, prachtig !!!
Gisteravond zijn we bij Janny en Gerrit geweest voor de voor de verjaardagen van Olga en Janny, was gezellig :)
We hoorden van Harm dat jullie zin hebben in aardappelen, hollandse prak dus, duurt nog ff he.
Oma vond het heel wonderlijk om met jullie te skypen.

Liefs en groetjes van Dick, Judith en kids

Hiltje

Hallo daar,
Het gaat met jullie volgens mij erg goed.
Tenminste als ik jullie foto's zo bekijk en jullie mooie verhalen lees.
Hier gaat alles ook oké, op het weer na dan dat mag wel een paar graatjes hoger.
Ik regel voor Oma O het cadeau namens klein en achterklein kinderen.
Nog veel plezier daar en ik verheug me nu alweer op de volgende foto's en verhalen.

Gr. Johan, Hiltje, Jörny, Deamen en Ramon

hilde

he daar!

Jullie doen wel allemaal stoere dingen hoor, als ik dat zo zie op de foto's!
En een vismassage, tja, ook niet wat voor mij denk ik...haha!
Alvast een fijne verjaardag gewenst Edwin!
Goed reis nog samen!
Bye bye,
groetjes Hilde

Jakob en Margje

Hey!
Leuk dat jullie de website zo bijhouden! Erg leuk om te lezen en de foto's te bekijken, al lukt het helaas niet altijd om alles goed bij te houden in ons drukke bestaan ;)
Hier gaat alles lekker zn gangetje. Jakob heeft nog wel erg veel last van zn Pfeiffer dus dat valt nog tegen, maar verder gaat t prima. We zijn druk op huizenjacht, dus we hopen dat we een huis hebben als jullie terug zijn :)
Geniet!!!

Groetjes!

helga

Hé Edwin en Syl,
Mooie ervaringen weer allemaal. Wat heerlijk zeg om zo te mogen genieten. Wij gaan op in de allerdaagse drukte en droom weg bij jullie prachtige belevenissen.
Thanks daarvoor, heb het af en toe nodig om even bij alles "stil" te staan. Geniet ervan en leef!!!
liefs en hugs

Judith

Hallo Edwin en Silvia,
Edwin namens ons allen : Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag !!!

Liefs en Groetjes Judith