edwinensylvia.reismee.nl

1 t/m 7 juli, Shanghai (China)

Onze eerste dagen in China hebben een dubbele indruk achter gelaten. Aan de ene kant is Shanghai als stad super om eens te bezoeken. Maar aan de andere kant hebben we ons telkens weer verbaast over de Chinese onbeschoft- en ranzigheid. Even kort samengevat: ze smakken, ze eten met hun mond open, ze roggelen (bij voorkeur onder de douche waar wij naast slapen en dan komt het echt uit hun tenen), ze dringen overal voor en ze wachten bij de metro niet netjes tot iedereen eruit is, maar gooien zichzelf (het liefst met hun kinderen voor zich uit geduwd) de metro in.

Maar laten we het over de mooie dingen van Shanghai hebben. We genoten van een prachtig, maar mistig uitzicht bovenop de Oriental Pearl TV Tower. Hier kon je pas goed zien hoe immens groot deze stad is. Verder hebben we de World Expo bezocht, waar we in het Nederland paviljoen een heerlijke zelfgemaakte stroopwafel hebben gegeten. Ook zijn we naar East Nanjing Road geweest. Dit is een van de bekendste straten van Shanghai. Hier kom je van alles tegen, dure winkels als Cartier en lijmsnuivende Chinezen, een groot contrast dus.

En natuurlijk hebben we met stokjes gegeten, de eerste keer kwam de bediening ons ‘gewoon' bestek brengen toen ze ons zo zagen klungelen. Maar na een paar keer oefenen hebben we het aardig onder de knie. Alleen rijst is nog wat lastig. Maar we komen er wel.

We hebben verder te kampen met een ware jetlag. We slapen niet voor 3 uur 's nachts en worden meestal pas rond 11 uur 's ochtends wakker. Dat dit lastig was, bleek maar weer bij de halve finale van het WK. Deze wedstrijd werd bij ons om half 3 's nachts gespeeld. Het was prettig geweest als we voor die tijd nog even hadden kunnen slapen, maar goed, Oranje moesten we natuurlijk kijken. Het is ons bij beide WK wedstrijden duidelijk geworden dat de Chinezen voor Nederland zijn, wel zo leuk als iedereen juicht wanneer Nederland scoort. Van een leuk gesprek kwam het echter niet, want zowat de enige Engelse woorden die zij spraken waren na afloop van de wedstrijd: 'You very happy?'. Na de schitterende overwinning op Uruguay, konden we welgeteld nog een uurtje ons bed in, voordat we richting het station moesten om onze trein naar Beijing te pakken. Hierover de volgende keer meer.

We willen iedereen bij deze nog even bedanken voor alle leuke reacties die we hebben gekregen. Blijf zo doorgaan

!

Groetjes Edwin en Sylvia

Matthijs & Chantal

Leuk verhaal om te lezen! Ook leuk dat de Chinezen voor Nederland zijn. Hier in Turkije in 't hotel waren alle Duitsers voor Uruguay. Heel irritant!
Leuk die expo? Toch nog een stukje Nederland daar hè, haha. Die expo is heel groot ofniet?
Succes met de reis verder en we zijn benieuwd naar het volgende verhaal :).
Groetjes,
Matthijs & Chantal

Nien

Super! Ben erg benieuwd naar jullie verhalen van Beijing.

Dikke kus

Margreet

En de rijst al zat Sylvia?? Gelukkig hebben ze ook nog stroopwafels!
Toch zal het wel raar zijn om daar zo voetbal te kijken. Bij ons in het hofje gaan ze zelfs een scherm opzetten zondag!
Tot Skyps!

Marcel

Schiet eens op met de foto's joh, ik wil Sylvia weer eens zien!

Groetjes Marcel

Christian en Merel

aaaah. Shanghai. Expo. Hebben wij gemist hehe.

Maar jullie zijn al in Peking denk? tip: boek een kamer bij het Emperor Guesthouse! goed, goedkoop en centraal!!

PS ik wil ook foto's zien!

Edwin & Sylvia

@Matthijs & Chantal: ja met 410.000 bezoekers op 1 dag dan is het best groot

@Margreet: Sylvia zit nu net dan ook een cheeseburger op te kauwen

@Christian en Merel: toevallig zitten wij ook in het Emperor Guesthouse! Ze hadden het er al over dat ze een poosje terug een Nederlander hier hadden van bijna 2 meter 50! ;)

Jolanda

Leuk om te lezen hoe jullie het hebben
veel plezier nog en ik kijk uit naar de volgende blog

helga

Gaaf hoor, die verhalen over rochelende, smakkende chinezen....... En leuk die foto, Sylvia op een drentsheideschaap! Waar is je t-shirt???? En zie nog steeds die pleister? Hoe staat het daar mee?
Geniet ervan!!!! Wij genieten van jullie verhalen!
Liefs en hugs

Willem

Goed om wat van jullie te horen en te zien. Ik blijf uiteraard volgen. En mochten jullie alle 'boeken' al uit hebben: de afgelopen dagen zijn er veel Nederlandse boeken te vinden op de bekende site.

Groetjes.

Merel en Chris

Doe gekke Sofia de groetjes van ons :)

x

Anita

mooie foto's en verhaal
maarrrr ik zie nog weinig vh kvk-shirt!?
goeie reis verder en groetjes

Lars

Jullie foto's hebben mij danig geïnspireerd. Heb besloten ook op reis te gaan. Volgende week al naar het Gardameer. Over 3 weken weer thuis...

De foto's zien er super uit zeg!

Enjoy.

Ellen

Haha ... goede grap Lars. Fijne vakantie!

Hoe is het verder bij jullie Edwin en Sylvia??

Lim

Hey Edwin en Sylvia,

Zo te lezen gaat het goed met jullie, genieten jullie van het land en van elkaar haha :). Hier in Holland is nog steeds niks veranderd, geen nieuwe zwangeren of stellen. Wel heeft Liz een scharrel, ik weet niet of zo hier blij mee is dat ik dit even op jullie site schrijf. We hebben afgelopen maandag ook een kaartje van jullie gekregen, dankjewel. Met mij is alles verder goed, mijn baan op de SEH bevalt steeds beter. Weten jullie al wanneer jullie weerkomen?

Kus Lim