edwinensylvia.reismee.nl

7 t/m 18 juli, Beijing en Xi'an (China)

Na een lange treinreis van 11 uur, kwamen we 7 juli aan in Beijing. Wat een verschil met Shanghai zeg, hier vind je veel meer terug van de Chinese cultuur en bouwstijl. In ons hostel aangekomen, bleek er een wervelwind achter de balie te staan, Sophia. Hoe druk kan je zijn. Na wat chaos, kwamen we op onze kamer aan, zonder airco dit keer want die was kapot. Dat werd dus zweten 's nachts. De volgende dag hadden we het goede idee om 4 uur lang een fiets te huren om de stad te verkennen. Vier uur in zulke hitte (en eindelijk de hele dag een keer zon) is toch wel erg veel, maar we hebben het volgehouden. Anders ook zo zonde van het geld, lekker zuinig weer he

Wink

Natuurlijk brachten we een bezoek aan de Chinese Muur. We hadden een tour via het hostel geboekt, eentje die beloofde dat je geen verkopers en geen andere toeristen tegenkwam. Dat klonk ons natuurlijk als muziek in de oren. Onderweg naar de muur zagen we al stukken muur volgepakt staan met toeristen, verschrikkelijk gewoon. Ondertussen reed onze bus stug verder, totdat we op een afgelegen stuk werden gedropt met onze Engelssprekende gids (niet te verstaan helaas, soms was het alsof hij gewoon Chinees zat te praten). En inderdaad... hier waren geen verkopers of andere toeristen te vinden, alleen ons groepje. Perfect dus. We moesten een paar honderd meter naar de muur (omhoog) lopen. Hijgend, zuchtend, bijna kruipend kwamen we boven op de Chinese Muur aan. Dat beloofde wat, aangezien we 10km over de Chinese Muur zouden wandelen. Onder het bijkomen vertelde de gids dat we gewoon op ons eigen tempo konden lopen (gelukkig maar) en dat we bij de negende toren (slik, zo ver) moesten wachten op elkaar. Eenmaal uitgehijgd gingen we op pad. Het eerste stuk van de muur ging bijna alleen maar omhoog, echt afzien dus. Het pad over de muur werd ook steeds slechter, veel begroeiing en geen netjes aangelegde trappen meer. Maar dat maakte het ook wel weer mooi en uniek om zo over de ‘echte' Chinese Muur te wandelen. Ondertussen genoten we van een prachtig uitzicht. Na ongeveer drie uur wandelen kwamen we weer bij de bus aan, we hadden het overleefd.

De volgende dag besloten we (met spierpijn in onze benen, Sylvia althans) naar de Verboden Stad en het Plein van de Hemelse Vrede te gaan. Vlakbij ons hostel, dus ideaal. Onderweg gebeurde er iets vreemds, er kwam een vrouw op ons af of wij niet met haar moeder op de foto wilde, sorry?? Natuurlijk wilden wij dat, vriendelijk als wij zijn. Later kwam er een gezin aan of we met hun zoontje op de foto zouden willen,maar natuurlijk mevrouw! We hadden al een paar keer opgemerkt dat we stiekem op de foto werden gezet, maar dit was toch ook wel weer bijzonder hoor. Heel apart! Eenmaal bij de Verboden Stad aangekomen waren we verrast door de grootte ervan en toch ook weer door die kleine duwende en dringende Chineesjes. Het is echt ellebogen werk, wil je een mooie foto kunnen maken of wat willen zien. We hebben de hele middag door de Verboden Stad gelopen en nog hadden we niet alles gezien. Maar goed, hoe mooi alles ook is, op een gegeven moment lijken al die gebouwen toch wel op elkaar. Dezelfde kleuren, dezelfde bouwstijl enz.

Natuurlijk hebben we de WK finale ook gekeken. Voor ons was dat om half drie 's nachts, maar goed Oranje gaat voor alles natuurlijk. We zaten in een kroeg vol met Nederlanders en welgeteld één Spanjaard (tja je moet maar durven). Het was erg gezellig, tot de 116e minuut. De Nederlanders werden allemaal wat stiller en na het fluitsignaal zat er één man die heel hard zat te juichen. Tja erg jammer. Om vijf uur meteen maar naar bed gegaan, want 6 uur later moesten we al uitchecken. Voordat we naar de trein gingen, hebben we onze buik heerlijk vol gegeten met de befaamde Pekingeend.

Na een paar dagen Beijing was het tijd om weer verder te gaan, nu richting Xi'an, waar ons het beroemde Terracotte Leger wachtte. Het Terracotta Leger was erg leuk om te zien. Indrukwekkend hoor, hoeveel soldaten en paarden er al uitgegraven zijn en ze zijn nog steeds bezig. In Xi'an hebben we verder nog de nodige toeristische dingen gedaan; zo hebben we panda's gezien, de Bell Tower en de Drum Tower bezocht en op een tandem (jaja, goed he) de stadsmuur van 13,7km lang over gefietst. We moeten wel een beetje in vorm blijven natuurlijk. In het Muslim Quarter hebben we echt lekker gegeten. Een heerlijk broodje kebab van zo'n straatkraampje, daarna nog wat lokale specialiteiten uitgeprobeerd. Voor 1 euro hebben we onze buik volgegeten, heerlijk toch?!

Gert

Edwin wat lees ik nu jij op de foto:) Ik dacht jij daar nooit zo fan van was op de foto staan:) Chinese muur lijkt me echt gaaf en staat ook zeker nog op mijn verlanglijstje om eens te bewandelen:) Zo te horen vermaken jullie je uitstekend!!

Groetjes

Niek

Op de foto met de locals.......;) Lachen hé!!! Moesten Alice en ik ook toen we door Java reisden. Je voelt je net David en Victoria Beckham. Als 2 celebs hehe

Mooie verhalen en foto's!

In NL heeft onderhand bijna iedereen vakantie en is iedereen bijgekomen van het Nederlands elftal debacle. Voetbal kijken op grote schermen in het centrum leek leuk, maar helaas was er veel teleurstelling na de tegen goal.

De voorbereidingen voor het nieuwe voetbalseizoen zijn alweer in volle gang. Schema's (hardloop, trainingen en oefenwedstrijden) krijg je via de mail. Dus ben al onwijs veel aan het hardlopen....;) NOT!

Nou geniet er nog van. Foto's zijn ook erg leuk en tot het volgende verhaaltje

Lars

Hey luitjes!! Leuk verhaal!!

Ik heb wel al door dat Edwin fit aan de tweede seizoenshelft gaat beginnen als ik al die wandel- en fietsavonturen zo lees!

Oh ja, ik neem aan dat die ene spanjaard inmiddels ook spierpijn heeft?? van het wegrennen voor de hollanders natuurlijk!!!

Hey veel plezie nog daar!!

Groetjes,

Lars

Robin Froma

Klinkt allemaal heel super!!

Geniet ervan!!

liefs

Jan Jaap

Van het wegrennen? Hmm hoop niet dat die daar nog kans toe had :).
Maar ziet er erg gaaf uit, alleen jammer van al die reclame shirts!!! Krijgen jullie zo je reis betaald?
Maar geniet er van en die biertjes zien er goed uit :)

Jannie

He lieve mensen !

Wat een verhalen zeg! Mooie pic's hoor..... Beetje jammer van de rooie vodje van je syl! We zijn niet aan het werk he?! ;-)

Echt super dat we jullie zo kunnen volgen! trouw blijven updaten he?!

liefs Jannie en Johan

Chris en Merel

Even een vraagje. Wie loopt er met de backpack en wie met de koffer op wieletjes? :P

hahahaha, Edwin wordt je al geslachtofferd? :D

nelvisser@kvk.nl

Goede morgen/middag avond,

Wat een heerlijke verhalen (behalve de 'Spaanse 'WK' Oorlog')
Ja, ja even een levensteken van mij !!
Niet op je afscheid geweest, ivm vakantie en daardoor niet eens persoonlijk 'afscheid' kunnen nemen of jullie een goede reis kunnen wensen. Maar zie maar maakt niet uit want die reis is wel prima tot nu toe!! Geniet er maar van en dat niet te zuinig!! Groet uit het mooie Meppel, Nel

Sander en Andressa

Heee..

zojuist terug gekomen uit Tunesie!

Leuk om al die verhalen en foto's te zien!!
zo te zien vermaken jullie je daar wel!

geniet ervan!!

Liefs

Anita

mooi hoor dat kvk-shirt bovenop de chinese muur:) ga zo door......
groetjes

Wouter de Groot

Hee Edwin,

Kwam toevallig je mailtje nog tegen in mijn mailbox en dacht, laat ik in deze drukte ;) op het werk even kijken hoe het jullie vergaat in Azie.

Alle verhalen en foto´s even bekeken en het ziet er super uit. Zag op je eigen blog ook al dat jullie in Hong Kong zijn aangekomen, vonden wij een erg aangename stad waar je met de metro zo van het ene puntje naar het andere bent.

Bij ons begon het ook alweer te kriebelen en we hebben weer een reis geboekt naar Cambodja en Zuid-Thailand, 7 december vertrek en dan 4 dagen Cambodja en 16 dagen Zuid-Thailand. We zijn 4 jaar geleden met onze verre reizen en hebben inmiddels dus ook al veel van de wereld gezien. We zijn nu net 2 maanden terug uit Mexico en Gutamala en zijn daarvoor nog naar Zuid-Afrika geweest (jullie ook volgens mij), Indonesie, Java en Bali + Hong-Kong, Egypte rondreis en dus Noord-Thailand. Volgend jaar staat eigenlijk Oost-Amerika en Rusland op de planning.

Ik zal weer druk aan het werk en blijf jullie blog volgen, interessant en leuk. Geniet er van!