edwinensylvia.reismee.nl

19 juli t/m 29 juli, Guangzhou en Hong Kong

Onze reis door China sloten we af in een zonnig Guangzhou in het zuiden van het land. Eindelijk konden we genieten van een paar dagen zon achter elkaar, iets wat we nog niet hadden gehad

Cool
. In Guangzhou hebben we onder andere Shamian Island bezocht. Een heel klein eilandje dat in de rivier ligt (en tegenover ons hostel, dus met de ferry waren we er zo). Op het eilandje kan je de Britse en Franse invloeden duidelijk zien. En in tegenstelling tot in de stad (al ligt het eilandje midden in de stad) vind je hier rust. Wel lekker na al die drukke steden waar we zijn geweest. De volgende dag had Sylvia het briljante idee om naar Mount Bayun te gaan, want hier had je een mooi uitzicht over de Guangzhou. Wij met de bus erheen en, sportief als wij zijn, we gingen lopend naar boven. Het was maar iets van 2 km, maar het was flink afzien. De zon scheen, dus het was bloedheet en tja... we liepen op een berg, dus omhoog! Maar het uitzicht was het waard en we waren stiekem ook wel trots op onszelf, dat we niet de kabelbaan hadden genomen.

En toen kwam Hong Kong, de stad die alles te bieden heeft! Wat is Hong Kong een geweldige stad, echt super. Overdag en helemaal 's avonds kun je vanaf Kowloon de prachtige skyline van Hong Kong Island bekijken. Echt super mooi om te zien. Maar eerst zullen we wat over ons hostel vertellen. We hadden van Merel en Chris de tip gekregen om een hostel in de Chungking Mansions te boeken. Wat wij dus braaf hebben gedaan. Je moet het je als volgt voorstellen: het is één groot gebouw met op de eerste twee verdiepingen een soort van zwarte markt van Beverwijk met allemaal Indiërs en Afrikanen en daarboven allemaal verschillende hostels. Wij zaten op de dertiende verdieping in een nette, kleine kamer voor niet al te veel geld. Het is even raar opkijken als je het gebouw binnenstapt, maar de kamer was prima en de locatie was helemaal top. Het zit in Kowloon vlakbij de haven waar je de ferry naar Hong Kong Island kan nemen.

Er is natuurlijk super veel te doen in Hong Kong, dus hier even in vogelvlucht de dingen die wij hebben gedaan/gezien. We hebben een hop on/hop off bustour geboekt. De ene dag zijn we Hong Kong Island rondgereden met als hoogtepunt (letterlijk en figuurlijk) The Peak. Vanaf hier heb je een mooi uitzicht over Hong Kong. De andere dag hebben we de tour door Kowloon gedaan en een andere tour over Hong Kong Island. Deze laatste bracht ons onder andere langs Repulse Bay. Hier hebben we 2 uur zitten bakken in de zon. We hadden geen zwemkleding mee, dus afkoelen in de zee was er helaas niet bij. We hadden wel de smaak te pakken gekregen, dus de volgende dag zijn we naar Cheung Chau Island gegaan, waar we heerlijk de hele dag op het strand hebben gelegen. Ook zijn we nog naar Macau geweest (een zelfstandig eiland). Hier heb je een prachtige stad waar je nog duidelijk de Portugese geschiedenis in terug ziet. Ook staat het eiland bekend om de casino's. Helaas mochten wij niet naar binnen (we hadden slippers aan, beetje dom). We konden dus met lege handen weer met de boot terug naar Hong Kong. De laatste twee dagen stond in het teken van de jacht op een IPhone, deze zijn hier namelijk iets goedkoper. Helaas waren alle IPhones al uitverkocht omdat de IPhone 4 eraan komt. Dus helaas geen IPhone. Ook kwam deze dagen de regen met bakken uit de lucht. Als het hier regent, dan is het schijnbaar ook meteen zo extreem dat je echt weggespoeld wordt. De straten staan dan ook helemaal blank. Op onze laatste dag vlogen we pas 's avonds. Dus nadat we de koffers in een kluis op het vliegveld hadden gezet, hebben we nog een bezoekje gebracht aan een immens grote (zo niet de grootste) zittende boeddha (Tian Tan Buddha) op Lantau Island. Indrukwekkend om te zien en een mooi einde van onze week in Hong Kong.

Chantal

Het enthousiasme klinkt echt nog door in jullie verhalen.
Fijn om te lezen dat jullie zo genieten!

Veel plezier nog!
Waar gaat de reis nu naartoe :)?

Groetjes!

marjan

Heej edwin en sylvia,
Wat weer een verhaal... leuk om te lezen..wat zien en beleven jullie veel!!!
Veel plezier!!
Liefs Reint marjan en romy

Dick en Judith

Hey Edwin en Sylvia,

We hebben net jullie laatste reisverslag gelezen, leuk hoor !!! Zijn vanmiddag bij Harm op de koffie geweest en hebben van hem ook nog gehoord dat jullie "skypen".
We genieten van jullie verhalen en foto's.
Veel plezier nog, geniet ervan !!

Liefs en groetjes Dick, Judith en the kids :)

Linda Beuker

Hey Edwin en Sylvia!

Super om te zien en te lezen dat jullie het zo mooi hebben! Ik zou zeggen geniet er nog een paar maandjes van :-) Hier in Hoogeveen gaat alles gewoon door als altijd. Wat wel leuk is dat mijn opdracht in Groningen is afgelopen en ik nu ben gestart in Hoogeveen, kan op de fiets!

Liefs linda

Wouter de Groot

Hee Edwin,

Las net jullie reisverslag over Hong Kong, voor ons is dit alweer een jaar geleden maar nog zo herkenbaar. Hong Kong was voor ons ook echt een superplek, heerlijke stad waar je zo van het ene punt naar het andere bent, lekker kunt eten en vriendelijke mensen hebt.

De grote Budha, met het hakenkruis op de berg hebben wij ook gezien, mooi met de kabelbaan er heen van waar uit je schitterend uitzicht hebt op het nieuwe vliegveld.

Waar gaat jullie reis nu naar toe of waar zitten jullie nu want het is natuurlijk alweer even geleden, jullie laatste verslag.....

Robert ten Caat

Hey Edwin en Sylvia.

Zo hey, wat een koele verhalen. Lijkt me heel leuk allemaal, veel plezier dus nog de komende periode. Ik hou de site in de gaten.

Edwin

Leuk al deze reacties!

Wij zitten inmiddels in Hue (in het midden van Vietnam) en vertrekken aan het eind van de middag met de nachtbus naar Hanoi (in het noorden). Daar zullen we proberen een nieuw verhaal te plaatsen over Vietnam tot nu toe.

Groetjes Edwin